/Behandelingen
Behandelingen 2018-05-17T13:59:55+00:00

Acupunctuur is een onderdeel van de Chinese geneeskunde, ook wel TCM (Traditional Chinese Medicine) genoemd. In de Chinese geneeskunde wordt de mens gezien als een energiesysteem, dat maximaal werkt als de energie in balans is, waarbij geen onderscheid wordt gemaakt tussen lichamelijke, psychische en spirituele energie. Acupunctuur wordt toegepast bij zowel chronische als acute klachten, maar kan ook preventief gebruikt worden om een ziekte te voorkomen, spanningen los te laten en die je weer naar je eigen energie terug brengt, zoals die van oorsprong bedoeld is.

Behandeling

Bij een acupunctuur behandeling worden hele dunne naaldjes ingebracht in acupunctuurpunten. Dit zijn punten die liggen op de 12 energiebanen die net onder de huid stromen. De voornaamste punten liggen op de armen en de benen, maar er zouden ook naalden op de buik, borst en hoofd gezet kunnen worden. De acupunctuurnaalden zijn zo dun dat ze nauwelijks voelbaar zijn.

Voor welke klachten

Acupunctuur is werkzaam bij veel klachten, bijvoorbeeld:

• Allergieën (o.a. hooikoorts, voedselallergie, astma)
  • Pijnklachten, zoals hoofdpijn, buikpijn, nekpijn, rugpijn, gewrichtspijn en spierpijn
  • Alle spanningsgerelateerde klachten, slaapproblemen en migraine
  • Overgangsklachten, PMS, infertiliteit
  • Vruchtbaarheid, ondersteuning bij IVF en IUI
  • Verslavingen zoals roken, alcohol, cannabis
  • RSI, fibromyalgie, tenniselleboog, dystrofie
  • Diverse huidproblemen ( o.a. droge huid, eczeem, acné, psoriasis of steenpuisten)
  • Bloedarmoede, te hoge of te lage bloeddruk, doorbloedingproblemen
  • Rusteloosheid, depressiviteit, snel schrikken, vergeetachtigheid, anorexia nervosa
  • Kouwelijkheid, vochtophoping, kortademigheid, bronchitis, hyperventilatie
  • Schildklieraandoeningen, oogklachten
  • Maagklachten, slechte eetlust, misselijkheid, zuurbranden, opboeren/ oprispingen
  • Galblaasaandoeningen, harde ontlasting, aambeien, diarree
  • Lusteloosheid, gebrek aan energie, burn-out, overspannenheid
  • Incontinentie, impotentie en verslavingen
  • Zwangerschapsmisselijkheid, angst- en paniekklachten alsook slaapproblemen tijdens de zwangerschap

Elektro-acupunctuur is een nieuwe vorm van acupunctuur waarbij elektrische stroom op bepaalde naaldcombinaties wordt toegepast. Het effect van de stimulatie is pijnstillend en ontstekingsremmend, vergelijkbaar met pijnstillers. Elektro-acupunctuur is effectiever dan het veel gebruikte TENS.

Behandeling

De naalden worden vrijwel pijnloos ingebracht. Door middel van geleidingskabeltjes worden de naalden met een stimulatietoestel verbonden. De stroomimpulsen uit het toestel geven een licht tintelend gevoel en versterken de werking van de naalden.

Voor welke klachten

De klachten zijn hetzelfde als bij gewone acupunctuur. Echter is het evident dat elektrostimulatie in de eerste plaats gebruikt zal worden om pijndemping te verwezenlijken.

In de Chinese geneeskunde wordt cupping gebruikt om meridianen en acupunctuurpunten te behandelen. Het stimuleert en verbetert de doorbloeding in spieren en weefsels. Ook heft het stagnaties in de energiebanen op.

Behandeling

Cupping is een behandelmethode waarbij gebruik gemaakt wordt van glazen bollen of  bamboepotjes. Door de bollen (cups) kortstondig binnenin met vuur te verwarmen ontstaat een vacuümkracht. De cups worden na verwarming dan ook snel op de huid geplaatst zodat deze de huid strak zuigen. Hierdoor worden spieren en huid gevoed (doorbloeding) en ontdaan van afvalstoffen met als gevolg algehele ontspanning.

Voor welke klachten

De volgende klachten kunnen worden behandeld door cupping:

• Rug- en schouderklachten
  • Pijnlijke menstruatie
  • Maag- en darmklachten
  • Hoest en beginnende griep

De kruidengeneeskunde is een van de belangrijkste pijlers van de traditionele Chinese Geneeskunde. Kruiden geven een uitstekende aanvulling op acupunctuur, en wordt vaak in combinatie daarmee voorgeschreven.

Chinese kruiden worden door mensen van alle culturen reeds succesvol gebruikt om de gezondheid te bewaren en gezondheidsklachten te voorkomen. Ze kunnen ingenomen worden als granulaat, in capsules of tabletvorm.

Voor welke klachten

Chinese kruiden zijn zeer effectief bij:

• Zwakte en/of vermoeidheid
  • Spijsverteringsproblemen (maag en darmen)
  • Stress en stagnaties (spanning en pijnen)
  • Bloedverstoringen (menstruatie, hart en vaatproblemen, blauwe plekken en aambeien)
  • Allergieën (astma, eczeem, hooikoorts etc.)
  • Slaapproblemen
  • Gewrichtspijnen bijvoorbeeld op basis van koude, wind en/of vocht, of op basis van artritis of artrose
  • Urinewegproblemen, vocht vasthouden , bedplassen, ongewild urineverlies
  • Neurologische klachten, bijvoorbeeld gezichtspijn, zenuwletsel , zenuwpijnen en zenuwuitval, halfzijdige verlamming, multiple sclerose en vele andere aandoeningen.

Moxa bevat een kruid genaamd bijvoetkruid. In de meeste gevallen wordt er een staafje moxa gebruikt, dat wordt aangestoken. Het staafje kan langzaam boven de huid bewogen worden. Daarnaast is het ook mogelijk een stukje moxa op een acupunctuurnaald te prikken en deze vervolgens te branden. Hierdoor wordt de warmte via de naald in het lichaam gebracht.

Moxa is onder andere aan te bevelen bij chronische pijnen, gebrekkige energie in het lichaam, slapte van  het weefsel en slapeloosheid. Ook littekens kunnen goed met moxa behandeld worden.

Voor welke klachten

Moxa wordt gebruikt bij alle soorten pijnklachten, zoals:

• Gewrichtspijnen
  • Spierpijn
  • Spijsverteringsproblemen, darmklachten
  • Chronische hoofdpijn
  • Menstruatiepijn en PMS
  • Reumatische aandoeningen
  • Fibromyalgie
TuiNa massagetherapieTuiNa maakt gebruik van een grote variatie massagetechnieken die vooral in China werden gebruikt. Het is niet te vergelijken met Westerse massages, die meestal zijn gericht op het specifiek behandelen van spieren en spiergroepen. In een TuiNa behandeling wordt o.a. gebruik gemaakt van Massagetechnieken als drukken, kneden, draaien, kloppen, wrijven.

Voor welke klachten

De technieken die bij TuiNa wordt gebruikt werkt o.a. tegen:

• Achillespeesverzwikking
  • Acute onderrugverzwikking
  • Angina pectoris (hartspierkramp)
  • Carpaletunnelsyndroom
  • Chronische overbelasting van de rugspier
  • Constipatie
  • Dysmenorroe (heftige pijn tijdens menstruatie)
  • Diarree
  • Enkelverzwikking
  • Golfarm
  • Hik
  • Hoge bloeddruk
  • Kiespijn
  • Pees- en spierontstekingen
  • Pols-verzwikking
  • Slapeloosheid
  • Stijve nek
  • Tarsaletunnelsyndroom
  • Tennisarm
  • Verkoudheid

VoedingsadviesVoeding heeft invloed op de constitutie, onze dagelijkse energie (Qi) en op onze geest. In de Chinese Geneeskunde zijn voeding en geest (de Shen) onvermijdelijk verbonden. Zo kan verward denken leiden tot overeten, een opgeblazen buik of diarree. Emoties als piekeren woede, angst of verdriet verstoren onze eetlust en de spijsvertering.

Wat je eet heeft invloed op hoe je voelt, het kan je namelijk moe maken of juist energiek laten voelen. Het kan lichamelijke en mentale klachten verergeren of juist verminderen! Elk mens heeft zijn eigen unieke spijsvertering; er is een onderscheid tussen de fysische temperatuur van voedsel en drank en de post-digestieve temperatuur, deze verwijst naar het effect op ons lichaam.

Voeding heeft invloed op onze gesteldheid, dagelijkse energie en onze geest!

• (Pre) diabetes type II
  • Insuline resistentie
  • Overgewicht
  • Ondergewicht & onbedoeld gewichtsverlies
  • (Onverklaarbare) vermoeidheidsklachten
  • Spijsverteringsklachten
  • Maag- en darmklachten (een opgeblazen gevoel, diarree, prikkelbare darmsyndroom, glutensensitiviteit, coeliakie, ziekte van Crohn, colitis ulcerosa, lactose-intolerantie)
  • Verhoogd cholesterolgehalte
  • Hoge bloeddruk
  • Eetstoornissen
  • Voeding voor, tijdens en na de menopauze
  • PCOS, PMS en hormonale klachten
  • Zwangerschap
  • Slaapproblemen
  • Gewrichtsproblemen (reuma, artrose, artritis)
  • Osteoporose

VoetreflexmassageVoetreflexmassage is een bekende vorm van massage waarmee je niet alleen de voet masseert maar ook met de voet andere punten in het lichaam behandeld. Op de voeten is het gehele lichaam terug te vinden. Er lopen namelijk zenuwuiteinden die gemasseerd kunnen worden. Door de reflexzones te prikkelen worden de bijbehorende organen, weefsels, klieren en systemen (bijv. hormoon- of lymfesysteem) gestimuleerd en weer in evenwicht gebracht. Doorbloeding wordt bevorderd en de organen positief beïnvloed.

Voetreflexmassage kan op iedereen worden toegepast, op baby’s, kinderen en volwassenen.  Voor een optimaal effect zullen de eerste behandelingen wekelijks moeten plaatsvinden en daarna met langere tussenpozen.

FuzhengFuzheng is de nieuwste ontwikkeling in de wereld van acupunctuur.

Behandeling

Fuzheng is heel anders dan normale acupunctuur. Bij deze behandeling brengt de therapeut met een snelle beweging een holle naald aan vlak onder de huid. Dit gebeurt met een hulpstuk. Vervolgens kan een speciale acupunctuurnaald door het holle buisje onder de huid gebracht worden waarna de therapeut hem zachtjes over de te behandelen plek (bij de spier) heen en weer beweegt. De naald prikt dus niet maar beweegt alleen rustig heen en weer onder de huid.

Deze stimulatie zorgt voor ontspanning van de pijnlijke plek, waardoor de pijn verzacht en verlicht wordt. Na het behandelen blijft het holle buisje nog even zitten voor een optimaal resultaat.

Voor welke klachten

Fuzheng is geschikt voor alle soorten pijnklachten, zowel chronische als acute pijn.

Wilt u zich direct aanmelden?

Dat kan via ons insschrijfformulier en wij zullen z.s.m. contact opnemen om een afspraak in te plannen.

Inschrijven